En ekspert taler her ud om, hvordan han personligt har valgt at indrette sit eget hjem. Huset rummer meget historie især om den kendte møbelarkitekt Klint. I det natur-skønne Randkløve på Bornholms klippekyst ligger et specielt hus med en speciel historie, som begyndte i Østen. Huset er tegnet og møbleret af den store danske arkitekt, Kaare Klint. Spisestuen, hvor møblerne er tegnet og fremstillet på Java. Stolene blev en forløber for Kaare Klints senere så kendte Fåborg-stol. Væggene er prydet med malerier af bornholmske malere. »Huset er faktisk bygget til møblerne,« siger Niels Messerschmidt, mens han viser rundt i sit hus, som han arvede efter sin sin onkel, Knud Gjellerup, i 1970´erne, og som er tegnet af den store danske møbelarkitekt, Kaare Klint.

Startede på Java

»Min onkel, der var læge, var i 1920erne udstationeret på et militærhospital på Java og mødte der Kaare Klint. Han var på studierejse for at studere den lokale arkitektur, og den interesse bragte ham bl.a. til Borodur-templet, som han blev meget inspireret af,« fortæller Niels Messerschmidt. På Java blev de to danskere gode venner, og Kaare Klint tegnede et spisestuemøblement til Knud Gjellerup, der blev lavet på Java i lyst teaktræ. Stolene blev en slags forløber til Klints senere så berømte Faaborg-stol. Det fortælles også, at Kaare Klint havde opbrugt sine studiepenge og måtte male billeder, som han solgte til den europæiske overklasse, ligesom han også tegnede møbler til for at tjene til opholdet og billetten hjem til Danmark.

Forelsket i Bornholm

Efter 30 år i Østen vendte også overlæge Gjellerup hjem. På sejlturen til Danmark lærte Gjellerup skibets kaptajn at kende. Han var bornholmer og talte så varmt om sin fødeø, at Knud Gjellerup besluttede sig for at se øen nærmere an. Under besøget blev Gjellerup især betaget af området omkring det lille fiskerleje Ypnasted på den stejle klippekyst mellem Svaneke og Gudhjem. Her fandt han en grund i Randkløve, hvor terrænet falder mere end 30 meter. Han inviterede Kaare Klint over for at kigge nærmere på stedet og for at fortælle vennen og arkitekten om sine byggeplaner. Kaare Klint påtog sig opgaven og tegnede huset som en slags ramme for de møbler, han allerede havde tegnet til vennen, da de boede i Østen.

Huset var før sin tid

»Huset var faktisk meget moderne for sin tid i 1930erne. Her var telefon, el, centralvarme, ildsted, ovn og moderne toilet med stort og lille skyl,« fortæller Niels Messerschmidt. Det 240 kvm store hus er meget firkantet, men fremstår ikke sådan, da arkitektens materialevalg har opblødt det.

Rummene i huset

Kaare Klint har i sin planlægning af huset lagt vægt på at dimensionere rummene således, at møblerne, der var hjembragt fra Java, fik de optimale betingelser. Men arkitekten har også udstyret huset med det faste inventar, og med sin store opmærksomhed over for detaljen er der mange praktiske løsninger, såsom indbyggede skabe, bogreoler, hylder, gelænder, et serviceskab med udtagelige bakker, gæstesenge på hjul for at gøre det nemt at gøre rent, og madrassen på en slags hængsel, der kunne løftes således, at sengetøjet kunne lægges væk, samt en elevator i køkkenet, der kørte fra køkkenet ned til fadeburet og op igen med frokosten.

Menneskelige møbler

»Kaare Klint var en meget produktiv mand og meget omhyggelig, grænsende til at være pernittengryn. Han bøjede sig ikke, før han fik sin vilje. Han bestræbte sig på, at tingene skulle kunne bruges og være funktionelle, og de skulle desuden være komfortable med stor opmærksomhed for detaljen. Hans møbler er blevet kaldt de menneskelige møbler, da han har målt mennesker, store som små, på kryds og tværs og beregnet en slags anatomisk formel til sine klassiske møbler,« fortæller Niels Messerschmidt. Klint har tegnet møblerne til spisestue, opholdsstue samt gæste- og herreværelse, og møblerne er blandet med de smukkeste skatte fra Østen: En himmelseng, en vidunderlig samling ostindisk porcelæn, kinesiske keramikting, gardinerne fra Bali, der er mere end 100 år gamle og meget møre, malerier og kul- og akvareltegninger udført af arkitekten selv og bornholmske malere. PH-lamper i kobber og porcelæn bryder hvert eneste rum. Klints møbler er p.g.a. deres nærmest tidløse stil stadig højt værdsat.

Er du mere interesseret, så bør du læse hele historien. Link:

http://www.b.dk/bolig/foerst-kom-moeblerne-saa-kom-huset

 

Billede: hellethom